Permainan kriket mengisi petang hari anak-anak muda di desa Sheikul Bandi |
20 Mac 2020
Di sebuah desa kecil Sheikhul Bandi, 3 kilometer dari kota Abbottabad, aku diundang untuk menginap di rumah keluarga Pathan.
Pemuda ini bernama Qassim
Jadoon, berumur 24 tahun. Wajahnya bujur. Bola matanya besar. Hidungnya mancung,
dan garis wajahnya kuat. Tubuhnya sederhana dan kurus. Kulitnya putih bersih,
jauh lebih putih daripada ukuran orang Punjabi atau Sindhi. Qassim adalah
lelaki dari suku Jadoon, salah satu cabang suku bangsa Pashtun, yang disebut
Pathan dalam Bahasa Urdu. Orang Pashtun juga sering dipanggil sebagai Afghan,
etnik terbesar yang menduduki Afghanistan.
Persinggahan aku di rumah
keluarga Qassim sebenarnya adalah secara kebetulan. Ketika dalam perjalanan
menuju ke Gilgit dari Lembah Swat yang jauhnya lebih 600 km, aku baru tahu
rupanya aku tak akan sampai ke destinasi yang dituju pada hari yang sama.
Pemandu kereta yang aku tumpangi menyarankan aku untuk turun bermalam di
Abbottabad sebelum mencari tumpangan lain ke Gilgit pada keesokan hari.
Kebetulan pula Qassim, pemuda yang aku kenali dua bulan lalu di Islamabad
sedang bercuti di kampung halamannya. Melalui perbualan singkat menerusi
Whatsapp, dia mengajak aku bermalam di desanya yang bernama Sheikhul Bandi.
Bersama Qassim semasa di Islamabad |
Abbottabad berada dalam
wilayah Khyber Pakhtunkhwa atau KPK, wilayah yang terletak di sempadan Afghanistan
peninggalan kolonial Inggeris. Majoriti penduduk wilayah ini merupakan etnik
Pashtun atau Pathan, bangsa yang tersohor akan kegagahan dan
kekeraskepalaannya. Tak seperti British India yang tertakluk dalam kekuasaan
Inggeris, orang Pathan mempunyai daerah yang separuh merdeka. Daerah itu dinamakan
Federally Administered Tribal Area
(FATA) atau Pentadbiran Persekutuan Daerah Persukuan di mana undang-undang
kolonial tidak terjangkau di sana. Di tribal
area, orang Pathan masih menerapkan hukum adat dan kesukuan mereka yang
didasarkan atas nilai-nilai Pashtunwali.
Catatan
berkaitan Tribal Area: Backpacking Pakistan 15
Kini, romantisme tribal area sama sekali bukan lagi
tentang romantisme suku-suku eksotik yang menghuni pedalaman gunung-ganang
tersembunyi. Bila bercakap tentang tribal
area di wilayah KPK, yang terbayang adalah orang-orang berkopiah dan
bertopi pakol yang menggalas senjata
atau pejuang Taliban yang bersembunyi di gua-gua. Hanya beberapa kilometer sahaja
dari kota Peshawar, sejurus melintasi Baab-i-Khyber
(Gerbang Khyber) menuju ke Khyber Pass, tribal area
digarissempadankan. Daerah tersebut sama sekali terlarang untuk dikunjungi oleh
orang asing, atas alasan keselamatan.
Catatan
berkaitan Khyber Pass: Backpacking Pakistan 14
Sheikhul Bandi, kampung bagi
suku Jadoon, memang bukan dalam lingkaran tribal
area. Tetapi di dalam sebuah warung teh, saat aku berbual bersama para lelaki
Pathan di depanku, ada hembusan keganasan tribal
yang dapat aku rasakan, terutamanya melalui percakapan seorang rakan Qassim.
“Saya benci orang Hazara,”
katanya.
Hazara adalah etnik kedua
terbesar di Afghanistan, tetapi minoriti di negara ini. Di Pakistan, kebanyakan
orang Hazara tinggal di Quetta di wilayah Balochistan. Bangsa ini mempunyai
raut wajah Mongoloid dan menganut fahaman Syiah.
“Di Afghanistan sana, Hazara
membunuh ramai orang Pashtun. Mereka itu kafir!” Tambah lelaki ini.
Konflik Hazara membunuh
Pahstun dan Pashtun membunuh Hazara sudah menjadi berita yang seakan tak ada
kesudahan di Afghanistan. Di negara perang tersebut, darah dibalas darah.
Dendam kesukuan tidak pernah habis. Perang tak pernah berakhir di sana sejak
puluhan tahun yang lalu. Semangat kebencian suku-suku Afghan itu bahkan sampai
di Pakistan, atau lebih tepat lagi di Balochistan, wilayah yang dihuni oleh majoriti
pelarian Hazara dari tanah Afghanistan.
Pelitup muka mula dijual secara besar-besaran di jalanan kota selepas kematian pertama berkaitan Covid-19 dilaporkan pada 20 Mac |
Kalau konflik Hazara dan
Pashtun adalah masalah rumit primordialisme etnik yang bercampur dengan dendam,
kebanggaan kesukuan, sentimen agama, budaya, fanatisme, dan pergeseran nilai,
namun di mata Qassim semuanya itu sederhana, “Hazara membunuh orang Pashtun
sebab kami bercakap bahasa yang berbeza,” ujar Qassim, “kami bertutur Pashto
sedangkan mereka berbahasa Dari!”
Aku tak tahu pasti bagaimana
ketegangan permusuhan antara dua bangsa ini di seberang sana. Yang aku tahu,
situasi di sini memperlihatkan aku lebih kepada penindasan ke atas orang-orang
Hazara. Komuniti Hazara di Quetta, dikhabarkan menjadi korban penganiayaan dan
kekerasan. Sudah ribuan lelaki, wanita dan anak-anak kecil Hazara kehilangan
nyawa mereka dan lebih daripada 1500 orang tercedera dalam beberapa siri
insiden pengeboman di Quetta sejak tahun 2013. Kelompok militan ekstrim Muslim Sunni Pakistan dan Lashkar-e-Jhangvi, dipercayai menjadi
dalang di balik serangan-serangan ke atas komuniti Hazara tersebut.
Sejarah menuliskan, bangsa
Hazara telah tinggal di Pakistan sejak abad ke-17, di sebuah wilayah bernama
Khurasan, yang kemudiannya dimasukkan ke wilayah Afghanistan secara
politik. Lalu bangsa ini berpindah
tempat pada masa selanjutnya kerana penganiayaan yang dilakukan oleh Emir Abdul
Rahman Khan, raja Afghanistan yang berkuasa pada abad ke-19. Orang Hazara
secara umumnya merupakan minoriti Muslim Syiah yang berada di Pakistan, negara
yang didominasi Muslim Sunni dan bangsa ini mudah dikenali melalui wajah
Mongoloid mereka.
Berbagai pertubuhan pembelaan
seperti Hazara Tribe International
Network, dibentuk bagi menyuarakan kecaman, serta perhimpunan untuk melakukan
penentangan terhadap penindasan. Diaspora Hazara di Australia, Eropah Barat dan
Amerika Utara juga melakukan tunjuk perasaan dari masa ke semasa. Haji Mohammad
Mohaqiq, seorang pemimpin politik Hazara di Afghanistan, turut menunjukan
keprihatinan terhadap masyarakat Hazara di Quetta.
Tapi konservatisme Islam versi
Pathan bukan perihal yang boleh dibuat main. Bangsa ini berpegang teguh dengan
pegangan sunni Hanafi. Siapa saja yang berfahaman bukan sunni adalah kafir di
mata mereka. Noktah. Perbahasan tentang konflik sektarian terus menjadi topik
pengisi minum petang aku bersama para pemuda Pathan ini yang terus
berkobar-kobar menghujat orang Hazara tanpa ampun. Menyesalnya aku kerana
membangkitkan pertanyaan tentang isu ini pada awalnya. Di warung teh ini, di
mana warga desa yang lain turut bercengkerama melewatkan petang hari, menatap
aku dengan penuh keingintahuan apabila mendengarkan perbualan kami yang membicarakan
tentang syiah dan Hazara.
Di sini, aku menyerahkan
sepenuhnya nasib aku di tangan Qassim yang menemaniku. Orang Pashtun, walaupun
terkenal dengan sifat keras dan garang, sebenarnya memegang kuat prinsip hidup
bangsa mereka yang disebut Pashtunwali.
Perkara nombor satu daripada semboyan hidup mereka adalah melmastia, iaitu keramahtamahan. Mereka sentiasa memberikan yang
terbaik bagi tetamu, tanpa mengharap imbalan apa pun. Jangan terkejut, tuan
rumah bahkan sanggup merelakan nyawanya tergadai demi melindungi sang tetamu. Boleh
jadi itulah alasan yang paling kukuh untuk menjelaskan mengapa Mullah Omar,
komandan mujahidin Pashtun yang memimpin Taliban tak mahu menyerahkan Osama Bin
Laden walaupun negaranya diporakperandakan tentera musuh. Osama, pengasas
al-Qaeda berwarganegara Arab Saudi yang dibuang kerakyatan datang ke
Afghanistan sebagai tetamu. Ribuan nyawa orang Afghan melayang hanya untuk
melindungi sang tetamu yang satu ini.
Selepas sepuluh tahun diburu,
Osama akhirnya ditembak mati di kota ini, Abbottabad pada tahun 2011, atau
lebih tepat lagi di Bilal Town, sebuah pekan kecil yang hanya berjarak kurang 5
km dari desa Sheikhul Bandi.
Seorang lelaki menyampuk,
“Osama itu hanya watak ciptaan Amerika untuk memecahbelahkan umat Islam. Bahkan
bangunan WTC pun dihancurkan Amerika sendiri untuk dijadikan alasan menyerang
umat Islam!”
Teori konspirasi ini tampaknya
sangat lazim di banyak negara. Aku pernah mendengar penjelasan yang serupa
ketika aku di India dahulu.
Check this out: Air Asia Grocer
Petang berganti senja, desa
Sheikhul Bandi pun berganti wajah. Langit biru yang mulanya bermandi awan,
berubah menjadi merah dan jingga ketika mentari mulai perlahan-lahan terbenam
di balik pergunungan menjulang. Tumbuhan di sekeliling yang kembali menghijau
pasca musim dingin tetap menyejukkan mata yang memandang. Anak-anak muda masih rancak
bermain kriket di kaki bukit sedangkan para penggembala mula memimpin haiwan
ternakan balik ke kandang. Aku sempat meneguk secawan teh yang terakhir di
warung ini, sebelum Qassim mengajak aku pulang.
Dalam remang-remang senja,
dari jauh aku melihat siluet beberapa lelaki berjalan menggalas senapang di
bahu. Mungkin pihak berkuasa yang sedang membuat rodaan, atau mungkin pula
penduduk desa yang baru pulang dari memburu. Aku tak tahu.
Tapi tak ada apa yang perlu dikhuatirkan
ketika menjadi mehman di sini. Ada
Qassim yang sentiasa melindungi aku. Sebagai seorang tetamu, aku amat
menghargai akan kemurahan hati orang Pashtun yang sangat memuliakan mehmannya.
(bersambung)
Bermain ludo bagi mengisi kebosanan masa lapang |
Bersantai di bawah matahari bersama keluarga Qassim |
Hidangan malam istimewa: Roti nan bersama otak lembu |
Bukannya barisan kenderaan yang mengisi jalanan desa sebaliknya haiwan ternakan yang berkeliaran |