Senja hari di Golden Temple |
Kolam suci memantulkan
bayangan kuil emas yang bersinar gemerlapan. Bacaan kitab suci Guru Granth
Sahib mengalun perlahan tanpa henti dengan iringan nada muzik yang lembut
mendatar. Petang ini, sungguh aku terpaku di bawah keagungan tempat ini.
Perjalanan panjang dari
Jammu ke Amritsar di negeri Punjab membuat seluruh tubuhku lesu. Ditambah pula
dengan bahu yang lenguh akibat berjalan kaki sejauh beberapa kilometer dengan
menggalas backpack yang berat. Tetapi entah kenapa, di hadapan Golden Temple
(kuil emas) yang menjadi tempat paling suci bagi umat Sikh ini, aku merasa
segala keletihan dan kesakitan lenyap seketika.
Tempat ini adalah 'Gurdwara'
paling terkenal, yang menjadi kebanggaan bagi umat Sikh di seluruh dunia.
Gurdwara adalah rumah ibadah penganut agama Sikh. Gurdwara ini terletak di
Amritsar, dinamakan Harmandir Sahib. Sebuah binaan berwarna emas, bersinar
gemilang diterpa sinar matahari. Kuil ini terletak tepat di tengah-tengah kolam
besar berbentuk segi empat. Seluruh kuil ini berlantaikan marmar.
Sebenarnya Amritsar adalah
nama kolam ini. 'Amrit Sarovar' bererti kolam air suci, yang kemudiannya
menjadi nama kompleks kuil ini. Hingga akhirnya, seluruh kota ini dinamakan
Amritsar. Kolam ini dianggap begitu suci. Ratusan umat Sikh mencelupkan diri ke
dalam airnya yang sejuk. Ritual mandi ini bukan sekadar membasuh diri secara
badani, tetapi juga pembasuhan dan penyucian jiwa spiritual dan rohani.
Terdapat lebih daripada 15
juta orang penganut agama Sikh di India. Kaum lelaki Sikh mudah dikenali dengan
turban mereka yang membumbung tinggi. Mereka sentiasa menutup rambut panjangnya
dengan turban. Di dalam agama Sikh, kesh atau rambut yang tidak dipotong,
adalah salah satu simbol terpenting. Sepanjang apa pun rambut, janggut, dan
semua bulu di sekujur tubuh tak boleh dipotong.
Kaum lelaki menyembunyikan
rambut panjangnya dengan rapi di bawah turban mereka. Kaum wanita pula selain
berambut panjang, mereka juga tidak boleh mencukur kening. Rambut mempunyai
makna yang penting dalam agama ini. Masuk ke dalam tempat suci ini, semua orang
diharuskan untuk menutup rambut masing-masing, tak kira dengan turban, skarf,
topi, tudung, ataupun kain.
Tidak banyak yang aku tahu
tentang agama Sikh. Seorang penziarah muda dari tanah Punjab menjelaskan,
“rambut adalah lambang kesucian yang dianugerahkan Tuhan kepada umat manusia.
Tidak memotong rambut bermaksud kami menerima dan mensyukuri apa yang
dianugerahkan oleh Tuhan.”
Kuil emas ini terbuka bagi
semua orang, tak kira dari agama apa, bahkan bagi yang tidak beragama pun,
disambut dengan penuh keramahtamahan. Aku menetap dua malam di sini secara
percuma dan makanan juga tersedia secara percuma. Tentunya rahmat besar bagi
pengembara sengkek berdompet nipis. Bahagian informasi kompleks ini menyediakan
buku-buku percuma tentang agama Sikh. Aku mula membaca tentang sejarah hidup
Guru Nanak.
Sri Guru Nanak Dev, atau
Guru Nanak, adalah pengasas agama Sikh. Beliau dilahirkan dalam keluarga Hindu
pada abad ke 14. Sejak kecil, Guru Nanak sudah menunjukkan pemberontakan
terhadap ajaran Hindu. Sebuah kisah yang paling terkenal adalah bagaimana
semasa kecilnya beliau menolak pemakaian benang suci janeu. Dalam tradisi
Brahmin, kanak-kanak yang berganjak dewasa akan mengenakan benang suci putih
yang diikatkan melingkar dari bahu kiri hingga ke pinggang kanan. Benang ini
perlu dipakai sepanjang hidup. Sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, janeu
kaum Brahmin akan diganti dalam sebuah upacara khusus.
Hanya orang daripada kasta
Sudra – kasta terendah, yang tidak melingkarkan janeu pada tubuh mereka. Tetapi
Guru Nanak sama sekali tidak peduli, tetap tidak mahu memasang benang itu ke
tubuhnya. Baginya, kualiti manusia bukan ditentukan oleh seurat benang.
Guru Nanak kerap berdebat
dengan pemimpin agama Hindu dan Muslim. Saripati keagungan kedua agama besar
itu juga nampak dalam ajarannya. Guru Nanak adalah seorang pengembara lagenda,
menempuh perjalanan beribu-ribu kilometer untuk mencari kebenaran hidup,
pencerahan batin, dan keagungan Tuhan. Dia melintasi gunung-gunung bersalji di
Himalaya menuju Tibet, melintasi gurun Sindh, menyeberangi laut Arab, menempuh
perjalanan suci ke tanah Mekah, Baghdad, Parsi, Afghan, untuk belajar dari alam
semesta raya. Guru Granth Sahib pula - nama bagi kitab suci umat Sikh, bukan
hanya ditulis oleh guru-guru Sikh, tetapi juga oleh orang-orang suci dari
kepercayaan dan agama lain.
"Tuhan hanya ada satu,
manusia boleh berhubung terus dengan Tuhan tanpa perlukan perantaraan ritual
atau pendeta, dan penolakan terhadap pembezaan manusia berdasar kasta dan
gender adalah point-point utama dalam ajaran Sikh." Jawab seorang pemuda
lain ketika aku bertanya tentang perbezaan agama Sikh dan Hindu.
Bagaimanapun sejarah agama
Sikh yang kini berusia lima abad ini sebenarnya banyak liku. Kuil emas ini
sudah beberapa kali dihancurkan para penguasa daripada berbagai agama yang
datang dari berbagai penjuru bumi. Dibangun lagi, dihancurkan lagi, dibangun
lagi, diserang lagi, dan seterusnya. Kali terakhir adalah pada tahun 1980an
ketika pasukan India di bawah pemerintahan Indira Gandhi menyerang kaum pemisah
Sikh yang berhasrat mendirikan Republik Khalistan – sebuah negara baru bagi
umat Sikh – yang menggunakan kuil ini sebagai tempat berlindung. Bangunan suci
ini rosak teruk.
Dan sekarang, setelah lebih
daripada tiga puluh tahun berselang, sisa-sisa kehancuran masa lalu itu sudah
tak dapat dilihat lagi sama sekali. Yang aku rasakan kini adalah damai, di
bawah alunan bacaan kitab sucinya yang mengalun setiap waktu. Di sebelah sini,
seorang lelaki berturban meniarap di lantai, memberi sujud yang paling dalam ke
hadapan kuil emas yang megah di tengah kolam. Di sebelah sana, seorang lelaki
berjambang lebat terlihat sedang larut dalam doa-doanya.
Duduk bersendirian di tepi
kolam di tempat suci penganut Sikh ini, sungguh hati aku turut ditenggelamkan
oleh perasaan tenang yang sepenuhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan