31 Disember 2019
Dentingan gelang kaki
wanita-wanita gurun memecah kesunyian padang pasir. Masing-masing menyangga
sebuah kendi tanah liat yang menganga luas di atas kepala. Di tengah keringnya padang
pasir Rann, penduduk setempat
memberikan nafas segar dengan kehidupan mereka yang semarak.
Percikan cerah muncul
mewarnai pemandangan kusam, beransur-ansur tumbuh dalam ukuran yang mengisi
alam gersang dengan goresan terang dan berani. Siapa yang tak terpukau dengan
wanita-wanita gurun yang memang terkenal dengan pakaian berwarna-warni yang liar,
seakan sebuah pemberontakan terhadap kegersangan dan kesuraman padang pasir.
Ada warna merah membara bergambar bunga-bunga, ada hijau yang memberi
kesegaran, ungu yang sejuk, dan biru gelap seperti warna langit.
Wanita Hindu kebanyakannya memakai
choli dan polka, baju singkat yang ketat dipadu bersama skirt panjang hingga
ke mata kaki. Wanita Muslim pula lebih selesa dengan shalwar kamiz, seluar longgar bersama jubah panjang. Semuanya memakai
shawl menutup kepala, dengan warna-warna yang sama liarnya. Shawl atau selendang
bukan hanya didominasi umat Muslim, tetapi juga merupakan bahagian tradisi
pakaian wanita Hindu di sub-benua India.
Wanita-wanita itu berjalan dengan
kaki ayam yang menyeret-nyeret di atas pasir lembut gurun yang membakar. Matahari
yang menyengat bukanlah tentangan. Pasir halus adalah penyerap haba, yang ikut
memancarkan kembali panas mentari di permukaan bumi. Justeru
perempuan-perempuan ini sama sekali tidak bermasalah berjalan di atas lapisan
pasir yang terus membakar. Ini sudah menjadi keseharian mereka dalam perjalanan
untuk menimba air dari sumur yang jauh.
Di sini aku mulai sedar bahawa sepertimana Jaisalmer di Rajasthan, Kutch juga adalah teka-teki yang
luar biasa. Wilayah yang terletak di barat laut Gujarat dan berbatasan dengan Pakistan
ini adalah salah sebuah daerah terbesar di India. Keluasannya yang sekitar 45
ribu kilometer persegi amat mudah disalahertikan sebagai sebuah negeri; Kutch
adalah dataran luas dengan kontras yang luar biasa. Selain daripada beberapa
kota kecil seperti Bhuj dan Ajnar, daerah ini tidak ramai penduduk kerana
sebahagian besar kawasannya adalah bentangan padang gurun yang dikenal sebagai Rann of Kutch.
Di sepanjang Laut Arab yang mengapit Kutch di sebelah barat, Rann menghampar dalam kesunyian selama berabad-abad. Kawasan ini seketika berubah menjadi paya setiap kali tiba musim monsun sekaligus menjadi habitat sementara bagi beberapa spesis fauna seperti burung keria, flamingo, undan, dan beberapa mamalia lain yang berkeliaran dengan bebas di padang gurun ini. Pada musim sejuk pula, tidak ada lagi taburan hujan yang membasahi Kutch. Kawasan paya pun mengering dan bertukar menjadi sebuah lapangan gersang. Kandungan air masin di paya tersebut menghablur menjadi garam, lalu menyelimut permukaan bumi dengan warna putih seluas mata memandang.
Warna warni gurun |
Selain itu, isolasi relatif
telah memberikan sebuah pesona dunia lama di desa-desa kecil penduduk gurun
yang menghuni jantung padang pasir Rann.
Penemuan artifak lama dari peradaban Lembah Indus di Desa Dholavira telah membuktikan
bahawa pada zaman tersebut, salah satu cabang Sungai Indus pernah berakhir di Rann. Ketika era penguasaan Alexander
the Great, Rann dipercayai pernah menavigasikan
aliran sungai sekaligus berfungsi sebagai penghubung wilayah Sindh dan Kutch.
Meskipun sejarah selanjutnya tidak begitu jelas, namun wilayah ini ada tertulis
dalam catatan perjalanan Hiuen Tsang, ketika musafir lagenda dari Tanah Besar
China itu melakukan perjalanan ‘Journey
to the West’ pada tahun 399-414 masihi di India.
Pada abad-abad berikutnya,
sejarah pun berubah. Kutch mula diperintah oleh orang-orang Arab dari Sindh
sehingga abad kesepuluh sebelum wilayah ini kembali ditakluk apabila pemimpin Dinasti Samma, Rajput Lakho Fulani, menyeberangi Rann
untuk mencari keberuntungan di istana penguasa Patan. Beliau yang terkenal sebagai
seorang pejuang gagah berani, kemudiannya mendirikan kerajaannya sendiri di
Kutch. Setelah 200 tahun pergolakan, dinasti tersebut berubah menjadi Jadeja selepas
diambil alih oleh pemimpin Samma pada ketika itu. Jadeja kemudiannya menjadi
dinasti yang paling lama menguasai Kutch. Bahkan ketika Gujarat menjadi
sebahagian daripada taklukan Kesultanan Delhi pada 1298, Kutch dibiarkan tanpa
terganggu, mungkin kerana alamnya yang terlalu keras untuk dijajah.
Perjalanan aku awalnya
dimulai dari Bhuj, ibu kota bagi wilayah Kutch. Di sini aku bertemu dengan
Imran Manjothi, seorang lelaki tempatan yang diperkenalkan oleh seorang teman dari Ahmedabad. Imran adalah seorang guru sekolah rendah. Memandangkan
sekolah sedang bercuti di ambang tahun baru, Imran berbesar hati ingin menemani
aku berkeliling di Rann of Kutch.
"Dalam bahasa Hindi,"
terang Imran, “Rann itu bermaksud gurun.”
Bhuj adalah titik mula yang
ideal untuk melakukan perjalanan ke padang pasir Rann. Ada banyak karya senibina yang memperlihatkan kegemilangan
masa lalu penguasa Kutch di kota ini namun beberapa daripadanya telah musnah
akibat gempa bumi yang melanda pada 2001.
Masjid Mohammad Pannah yang
terletak di pusat kota adalah salah satu binaan yang pernah menjadi puing goncangan
gempa, kini selesai dibangun semula dengan rekaan bentuk senibina yang moden.
“Masjid ini sudah berubah total,” kata Imran, “alangkah sayangnya mereka tidak mengekalkan bentuk yang asal,” demikian keluhnya dengan sedih mengenang keindahan yang hilang dari karya-karya ini.
Istana Pragmahal yang spektakular |
Puing-puing runtuhan Aina Mahal |
Terungkap dalam aura abad
pertengahan, Bhuj masih memiliki banyak khazanah masa lalunya untuk
diperlihatkan. Istana Pragmahal, yang didirikan pada 1865 oleh Rao Pragma II,
adalah contoh klasik yang menakjubkan dari senibina eksotik Venetian Gothic sementara Aina Mahal yang
dikenali sebagai Palace of Mirrors, dibangun
oleh Ram Singh pada abad ke-18, hancur akibat goncangan gempa. Chhatardi yang
terletak di pinggir Tasik Lakhparo di pinggir kota juga menarik untuk dikunjung
kerana ukiran batu pasir dan pahatan mereka yang begitu rumit dan indah.
Di hari berikutnya barulah aku
dan Imran membuat perjalanan menembus hamparan tanah coklat yang luas di tengah
padang pasir Rann. Semakin jauh ke
tengah gurun, aku menyaksikan warna bumi perlahan-lahan bertukar putih kerana terselimut
garam semula jadi hingga akhirnya menyajikan pemandangan yang putih sepenuhnya.
Buat seketika aku merasa
takjub. Garam telah memalsukan bumi sedemikian rupa hinggakan tak ada satu pun
kehidupan yang tumbuh di atasnya; hanya kekosongan yang sempurna. Namun di sisi
lain Rann, terdapat beberapa kelompok
penempatan warga gurun sekaligus menampakkan semangat manusia yang kekal berjuang
di sini. Rumah-rumah berbentuk bulat dengan atap dari daun jerami berbentuk tirus,
bertebaran mengisi kekosongan padang gurun. Semua dengan warna pasir, kuning
muram yang selalu sama.
Bhunga |
Produk kraftangan wanita gurun |
Imran mengajak aku bermalam di Sumrasar, sekaligus memberi aku kesempatan untuk melihat langsung kehidupan desa-desa yang tersebar di pedalaman padang pasir. Peluang menginap di tengah gurun ini bahkan sempat mengagumkan aku dengan keramahtamahan penduduk setempat, layanan mereka dan kemampuan mereka untuk menikmati keseharian meskipun berdepan hidup yang mencabar di tengah alam keras dan sulit.
Lebih dari itu, mereka malah
menciptakan dunia sendiri yang penuh warna. Kesenian dan kraf tangan dari
daerah ini memang terkenal di seantero negara. Kutch adalah rumah bagi berbilang
suku, kelompok nomad dan semi-nomad, yang masing-masing mempunyai kepakaran
dalam pelbagai teknik sulaman tangan, ukiran kayu, batu, perhiasan tubuh hingga
produk berasaskan kulit, dan ia merupakan kesenian budaya warga gurun yang
tidak ada bandingnya.
Tunda Vandh adalah sebuah
desa komuniti Rabari (semi-nomad) yang boleh dikatakan cukup besar dan unik di
tengah padang gurun. Desa ini dihuni hampir 2000 orang, sekitar 150 keluarga. Rumah-rumah
berbumbung bulat dengan atap berbentuk kon dicat secara teliti beserta hiasan
tambahan dengan berbagai warna, dihiasi dengan kepingan-kepingan cermin.
Interior, eksterior, pintu, jendela, buaian, unit penyimpanan, rak peralatan
dan perkakas seperti dapur memasak semuanya merupakan hasil kerja tangan para
wanita desa. Gaya sulamannya mendeskripsikan kekayaan warna, menonjolkan
penggunaan cermin yang signifikan dalam seni budaya mereka.
Menari Gangnam Style di tengah Rann
Proses menimba garam di Rann - kira-kira 35% garam di India diproduksi di sini |
Kraftangan merupakan mata pencarian utama penduduk gurun |
Desa-desa di sini ibarat
muzium yang secara langsung memaparkan kehidupan, budaya, seni, sejarah dan
tradisi daerah ini. Kunjungan ke beberapa desa telah memperlihatkan aku dengan
berbagai generasi wanita dari umur 9 hingga 90 tahun yang asyik dengan
pekerjaan menjahit mereka, menciptakan hiasan dinding indah yang menghiasi
ruang-ruang rumah. Melangkah masuk ke dalam bhunga
ibarat memasuki sebuah galeri seni. Hasil dari kerja-kerja tangan yang menakjubkan
membuat aku sangat mengaguminya.
Gandhi Nu Gaon, sebuah desa kasta
rendah yang dinamakan oleh Mahatma Gandhi, juga dikelilingi oleh kesenian. Aku
sempat berbagi biskut dan jajan yang aku bawa dengan penduduk desa. Ironinya, di
sini bahasa Hindi memang tak berguna. Penduduk pedalaman gurun ini tak ada yang
berbahasa Hindi. Bahasa Gujarati pun mereka cuma mampu sedikit-sedikit. Mereka
berbicara dialek gurun, yang disebut Kutchi, mirip bahasa Sindhi yang umumnya
dituturkan penduduk Karachi di Pakistan. Mujur aku bersama si Imran.
Senja di Rann |
Sementara pada sisi lain
pula, hanya pemandangan infiniti gurun putih yang menghampar sejauh batas cakerawala, membentang
jauh hingga ke perbatasan Pakistan di sebelah sana.
Perjalanan aku di Kutch akhirnya
berakhir. Di sudut-sudut gurun yang gersang, aku terharu dapat menemukan
jiwa-jiwa hangat yang terkubur di bawah medan jerami padang pasir Rann, yang menunjukkan jiwa baiknya
hanya kepada orang-orang yang berani menggali hingga menembus ke inti
jantungnya.
Namaste…
Bersama penghulu desa Sumrasar, Desert Babu |
Desert Babu dan cucunya |
Bhuj Railway Station, stesen keretapi terakhir di Barat India |
Rao Lakhaji Chhatri di dalam fasa baik pulih |
Ramkund, telaga purba bertingkat yang tipikal di India |
Kuil Koteshwar yang berlatar belakangkan laut Arab |
Tasik Hamirsar di pinggiran Bhuj |
Darbargadh Fort, kubu pertahanan yang dibangun sejak Dinasti Jadeja |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan